کد خبر : 2002
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲

زندگینامه داستانی آیت‌الله مرعشی نجفی به چاپ سوم رسید

زندگینامه داستانی آیت‌الله مرعشی نجفی به چاپ سوم رسید
کتاب «شهاب دین» نوشته زهرا باقری توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ سوم رسید.؛

به گزارش شبکه خبری سیندخت، کتاب «شهاب دین» نوشته زهرا باقری به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ سوم رسیده است.

این کتاب یک زندگینامه داستانی یا داستانی براساس زندگی آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی است. نویسنده تلاش کرده به لحظه زندگی و موقعیت‌هایی که سید شهاب الدین مرعشی نجفی در آن قرار گرفته نزدیک شود. داستان از آخرین لحظه‌های زندگی آیت الله مرعشی نجفی آغاز می‌شود و سپس بعد از فوت روح او نظاره‌گر، مرورگر و روایتگر لحظه‌به‌لحظه زندگی است. گاهی به نجف و سامرا سفر می‌کند، گاهی به تبریز و مشهد و گاهی به قم.

رفت و برگشت‌های به موقع، تصویرسازی قوی و اطلاعات کافی نویسنده از مسائل دینی به غنای داستان کمک کرده است؛ به طوری که مخاطب در کنار خواندن زندگینامه آیت‌الله مرعشی نجفی، ناخودآگاه یک واحد درس اخلاق بسیار خوب را نیز می‌گذراند. زهرا باقری که پیش از این تجربه نگارش یک کتاب تاریخی را با عنوان «ناتا» داشته، به‌خوبی از پس این کار بر آمده و تلاش کرده در عین سادگی، لحن و واژه‌های کتاب به زبان شخصیت اصلی داستان نزدیک باشد. وقتی به‌وسیله این کتاب زندگی آیت الله مرعشی نجفی را مرور می‌کنیم، جز سختی و مشقت، مطالعه و تحقیق و تلاش برای کسب معرفت چیزی نمی‌بینیم: «هر جا غم لشکر می‌کشید، شهاب‌الدین با زره خواندن، مقابلش صف می‌بست. هر سختی، مصیبت و غمی را با کتاب و درس تسکین می‌داد حتی غم‌های بزرگی مثل داغ از دست دادن مادر را».

آیت‌الله مرعشی نجفی به تمام معنا عاشق کتاب بود؛ به‌طوری که حاضر بود برای به دست آوردن کتاب مورد نظرش، نماز و روزه استیجاری بگیرد و در حالی که شاید یک روز تمام چیزی نخورده و تشنه و گرسنه است، بهای آن کتاب را پرداخته و آن را به دست آورد. او توانست به‌همین سبک و سیاق خیلی از کتاب‌های نفیس خطی اسلامی را که دولت انگلیس قصد داشت توسط یک دست‌نشانده عراقی بخرد و آنها را به انگلستان انتقال دهد، نجات دهد: «سید شهاب‌الدین در مقابل کتاب، بی‌دفاع ترین آدم روی زمین می‌شد».

کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی به‌لحاظ مجموعه نسخه‌های خطی اسلامی، نخستین کتابخانه در کشور و سومین کتابخانه در جهان اسلام محسوب می‌شود.

چاپ سوم این کتاب در ۲۱۶ صفحه عرضه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.