کد خبر : 2408
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴

مشاور وزیر علوم: انقلاب اسلامی باعث پیشرفت بانوان شده است

مشاور وزیر علوم: انقلاب اسلامی باعث پیشرفت بانوان شده است
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان و خانواده گفت: زن در نگاه اسلام، نقش زن و مادر بودن دارد و در مقایسه شرایط زنان قبل و بعد از انقلاب اسلامی معلوم می‌شود که جمهوری اسلامی در پیشرفت زن موثر بوده و وظیفه ذاتی او یعنی زن و مادر بودن را نیز پاس داشته است.؛

به گزارش شبکه خبری سیندخت، فخرالسادات نصیری روز سه‌شنبه در ارتباط مجازی با “همایش زن در یکصد سال اخیر” در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: اغلب کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید روی جمعیت زنان حساب ویژه باز کنند و از این ظرفیت، به نحو بیشتر و بایسته‌ای برای پیشرفت کشورهای خود بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۰ در ایران ۹۱ درصد شاغلان را مردان تشکیل می‌دادند و دو و نیم درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها متشکل از زنان بود اما اکنون ورودی بیش از ۶۰ درصد دانشگاه‌ها را دختران در اختیار گرفته‌اند و حضور زنان در هیات علمی دانشگاه‌ها به ۳۵ درصد ارتقا یافته است.

نصیری تاکید کرد: جامعه زنان باید از نظر موازین تربیتی به مقدار کافی به روز باشد و نظریه‌ها و رویکردهای تربیتی به روز ارائه و بسته‌ای تدوین کنیم که تربیت نسل‌ها با شرایط روز مبتنی بر اسلام باشد و اگر دختران امروز این وظیفه را بر دوش نگیرند، فردا دچار چالش‌ها خواهیم شد.

او با اشاره به ضرورت توجه به بعد ذاتی جمعیت زنان یعنی زن و مادر بودن و کمک به بنیان خانواده‌ها، حس عاطفی زن را نیز مهم دانست و افزود: زن با داشتن این حس، می‌تواند در جامعه به عنوان یک واحد عاطفی نقش‌آفرین باشد.

رئیس همایش “زن در یکصد سال اخیر” نیز با اعلام اینکه زن در طول تاریخ منشاء حوادث بسیار بوده است، گفت: سنگین‌ترین وظیفه در خلقت، بعد از خالق بر عهده زن است ، اسلام زن را از یغما و جهالت خارج کرد و به آن عزت بخشید و بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز زنان کرامت و تشخص یافته‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: به تعبیر امام راحل، مرد از دامن زن به معراج می‌رود و این همایش علمی برای تولید نظریه و ایده برگزار می‌شود تا با بررسی مقالات متعدد، محصولی کاربردی به دست آید و با توجه به اینکه در یکصد سال اخیر حملات وحشتناکی علیه زن صورت گرفته استمرار این قبیل همایش‌ها ضروری است.

رئیس نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: فقط اشخاصی مثل پیامبر خدا می‌توانند به‌طور کامل درباره زن سخن بگویند و به عظمت این موجود بپردازند و زن بعد از خدای متعال در خانواده نقش محوری و پروردگاری دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا افزود: بستر آرمان‌های مهدوی در جوامع اسلامی در قالب شعار زن، زندگی و کرامت تحقق خواهد یافت و انقلاب اسلامی به همت امام امت، زن را از ابتذال و حقارت خارج و عزیز و عزتمند کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی بین زن و مردم وجود ندارد و دولت طبق اصل سوم قانون اساسی به پاسداشت یکسان زن و مردم و در اصل بیستم آن نیز به حمایت یکسان از این ۲ قشر مکلف شده است.

جبرائیل رزمجو ادامه داد: در دانشگاه محقق اردبیلی از ۴۰۰ نفر عضو هیات علمی حدود ۵۰ نفر زن هستند و روز به روز این نقش پررنگ‌تر می‌شود و از افزون بر ۴۰۰ کارمند و همکار در این مرکز علمی نیز حدود ۱۱۲ زن هستند.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.