کد خبر : 1882
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۲

ضرورت حمایت‌ اجتماعی از زنان سرپرست‌ خانوار / عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به بانوان

ضرورت حمایت‌ اجتماعی از زنان سرپرست‌ خانوار / عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به بانوان
 لزوم حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار همواره از ضرورت های دوره بحران های اقتصادی و اجتماعی بوده و از این رو به عنوان یکی از الزامات تحقق و ارتقای عدالت اجتماعی با تأکید بر اسناد بالادستی جهت  ایجاد امکانات عادلانه برای عموم در تمام زمینه های مادی و معنوی و نیز تأکید بر حمایت از اقشار آسیب پذیر در گفتمان انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است.؛

به گزارش شبکه خبری سیندخت، تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار برای حمایت از بانوانی که برای ایجاد اشتغال از نظر اقتصادی با مشکل مواجه بودند یک راهکار بسیار موثر از سوی ستاد ملی زن و خانواده بود تا از این پس برای این بانوان نیازمند تسهیلات اشتغالزایی دولت به عنوان ضامن باشد.

اکنون سه میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند بسیاری از زنان سرپرست خانوار به دلیل نداشتن ضامن امکان استفاده از تسهیلات اشتغال را نداشتند تشکیل این صندوق بخش عمده‌ای از مشکلات این بانوان را حل خواهد کرد.

صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار علاوه بر اعتبار 500 میلیارد ریالی اولیه، 100 میلیارد ریال دیگر از سوی بانک رفاه به دستور وزیر اقتصاد در این صندوق تامین شد تا بتواند بانوان بیشتری را مشمول این ضمانت کند.

براساس آمارهای موجود زنان سرپرست خانوار در دهک یک تا پنج که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) نیستند با آمار بیش از 2 میلیون نفر می‌توانند با استفاده از تسهیلات این صندوق، حمایت‌هایی را دریافت کنند.

براساس آمارهای رسمی سه میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد اما طبق آمارهای غیررسمی حتی این آمار تا بیش از 6 میلیون نفر هم می‌رسد.

 لزوم حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار

 لزوم حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار همواره از ضرورت های دوره بحران های اقتصادی و اجتماعی بوده و از این رو به عنوان یکی از الزامات تحقق و ارتقای عدالت اجتماعی با تأکید بر اسناد بالادستی جهت  ایجاد امکانات عادلانه برای عموم در تمام زمینه های مادی و معنوی و نیز تأکید بر حمایت از اقشار آسیب پذیر در گفتمان انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است.

به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی برعهده حکومت اسلامی است. طبق اصل سوم قانون اساسی بند (۹) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی، از جمله وظایف جمهوری اسلامی است.

زنان سرپرست خانوار از اقشار آسیب پذیری هستند که عدم توجه به آنها از بُعد اقتصادی و اجتماعی موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری می گردد. باید توجه داشت که آسیب پذیری زنان در برابر فقر تنها با حمایت های اجتماعی تغییر نمی کند. اقداماتی از قبیل تضمین دسترسی زنان به زمین و منابع تولیدی، دسترسی به تسهیلات آسان، دسترسی به عدالت و رفع محدودیت فعالیت های آنان برای استراتژی های مؤثر توسعه بسیار مهم است.

برای  اطمینان از دسترسی آسان زنان سرپرست خانوار به تسهیلات، نظام های حمایت اجتماعی باید به خطرات چرخه زندگی زنان و فشار مسئولیت های مراقبتی که برعهده آنان است، توجه کنند. در واقع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تلاشی برای ارتقای سطح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان است، به گونه ای که این قشر به دلیل چند نقشی بودن و نیز وظیفه مهم تأمین معاش خانوار مسئولیت سنگین تری را متحمل نشوند. توانمندسازی و ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی این گروه، می تواند زمینه های کاهش فقر و ارتقای وضعیت اقتصادی آنان را فراهم آورد.

بر اساس آمارهای ارائه شده در سال‌‌های گذشته رشد منفی جمعیت فعال زنان، کاهش سهم اشتغال آنها، عدم رغبت زنان برای ورود به بازار کار و چالش‌های موجود بر سر راه زنان خانه‌دار باعث شده بود تا نرخ بیکاری در بین زنان افزایش یابد.

در همین باره رئیس کمیته مطالعات زنان انجمن علوم سیاسی ایران گفته که  براساس آمارها ۱۶ درصد زنان در اقتصاد ایران تاثیر‌گذار هستند که این نمونه‌ای از عدم توجه به توانمندی زنان بوده است.

افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار

سیمین حاجی پور با بیان اینکه حضور زنان در عرصه گردشگری نقش آفرین و زمینه درآمدزایی را به همراه دارد، می گوید” گردشگری یکی از راهکارهایی است که زنان می‌توانند به دید کسب درآمد به آن نگاه کنند. بر اساس جدیدترین آمارهای جمعیتی کشور، تعداد مردان سرپرست خانوار از ۱۸ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲۲ میلیون نفر رسیده و همچنین در این مدت، تعداد زنان سرپرست خانوار از ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار نفر به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

این در حالی است که براساس آمارهای غیررسمی جمعیت زنان سرپرست خانوار در حدود 6 میلیون نفر برآورد شده است که مسیر اشتغال برای این میزان جمعیت با تصویب این مصوبه که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد، هموار شده است.

در همین رابطه انسیه خزعلی؛معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، می گوید «مصوبه تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات ویژه زنان سرپرست خانوار چنان دارای اهمیت است که آن را یک دستاورد مهم در این دولت می‌دانیم، زیرا تا پیش از این بانوان برای دریافت تسهیلات به دلیل نداشتن ضامن نمی‌توانستند برای اشتغال خود برنامه‌ریزی داشته باشند و تشکیل این صندوق برنامه‌ای عملیاتی برای حمایت از این بانوان به شمار می‌رود.»

این درحالی است که وی هفته گذشته در حاشیه کنگره ملی بانوی ایرانی (باور) در جمع خبرنگاران گفته بود متاسفانه تعدادی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی، فرزندآوری و سایر مشاغل به بانوان کم کاری و کَندی کردند که باید اصلاح شوند و در مقابل بعضی از بانک‌ها نیز تسهیلات خوبی پرداخت کرده‌اند که منجر به ارتقای تولید و اشتغال‌زایی در کشور شده است.

تشکیل تعاونی‌های تخصصی کسب و کار

وی همچنین اضافه کرد: در خصوص تسهیلات تبصره ١٨ قبلاً مشکلاتی داشته‌ایم که رییس جمهور در این زمینه دستوراتی دادند که شرایط بهتر شده، در این دولت معاونت امور زنان ریاست جمهوری نقش حمایت‌گر برای تعاونی‌های بانوان بخصوص زنان سرپرست خانوار دارد که با تسهیلگری وزارت تعاون قرار است یک شبکه‌ای از تعاونی‌های تخصصی کسب و کار تشکیل شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: شبکه سازی و خوشه سازی تعاونی‌ها برای تامین مواد اولیه تا عرضه و فروش تولیدات شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دولت از تعاونگران پشتیبانی می‌کند، گفت: بانوان در تعاونی‌ها خوب عمل کرده‌اند و با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه نشان دادند که  متعهد هستند.

بر اساس این گزارش، پایداری شغل برای زنان سرپرست خانوار در قالب کسب و کارهای خانواده‌محور صورت گرفت که مشاغلی که کارآفرینان فراهم کرده‌اند تا چهار سال ادامه پیدا خواهد کرد و از مواد اولیه تا فروش تولیدات را بر عهده می‌گیرند.

وی افزود: این طرح کسب و کارهای خانواده‌محور در ٢١ استان فعال شده و هدف از اجرای آن حمایت از زنان سرپرست خانوار است.

خزعلی تاکید کرد: زنانی که در برنامه تحول، تولید و توسعه فعال هستند، زنان پویا و پیشرو هستند. زنان ما در عرصه‌های علمی، کارآفرینی و هنری پیشرفت ویژه و چشمگیری داشته‌اند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.