کد خبر : 1970
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵

روایت خدمت، راوی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه زنان

روایت خدمت، راوی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه زنان
تقویت اعتبارات، توجه به سلامت زنان، اصلاح و متناسب‌سازی خدمات حقوقی، برداشتن موانع و رفع چالش‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی زنان در تعاملات بین‌المللی تنها گوشه‌ای از خدمت دولت سیزدهم در حوزه زنان است که روایت خدمت راوی آن است.؛

به گزارش شبکه خبری سیندخت، زنان به عنوان نیمی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور از آغاز کار دولت سیزدهم در راس محورهای موضوعی برنامه ریزی و سیاستگذاری بودند تا بهبود موارد مرتبط با این حوزه سرعت افزون تری بگیرد. اکنون دو سال از روی کار آمدن دولتمردان سیزدهم می گذرد و نمای کلی دستاوردهای این دوره نشان از تلاش ها در حوزه های مختلف می دهد.

نمایشگاه دستاوردهای دو ساله دولت با عنوان روایت خدمت به عنوان آینه انعکاس دهنده گوشه ای از این تلاش ها و بهبودها در سئول برپاست. یکی از حوزه هایی که سعی شده در این نمایشگاه دستاوردهای مربوطه دولت اطلاع رسانی شود امور بانوان است که غرفه معاونت بانوان ریاست جمهوری در این زمینه پیشقدم شده است.

گوشه ای از دستاوردهای دولت در حوزه بانوان را باید در ارتباط مستقیم و بی واسطه دانست که در این حوزه تعداد ۳۹ هزار و ۴۸۸ مورد مطالبات مردمی گویای تکاپو در این زمینه است تا مانعی برای ارتباط بانوان جهت احقاق حقوق خود وجود نداشته باشد.

تقویت اعتبارات

یکی دیگر از گام های مهم دولت سیزدهم در حوزه بانوان اصلاح و متناسب سازی قوانین و مقررات حقوقی و تقویت اعتبارات زنان و خانواده بود. دولت مردمی برای این منظور تصویب اعتبارات ویژه زنان و خانواده در سفرهای استانی و پیگیری اجرای این مصوبات در دور دوم سفرها را اولویت نخست خود قرار داد.

اقدام ارزنده دیگر دولت برداشتن موانع و رفع چالش های اقتصادی خانواده به خصوص در حوزه مسکن بوده که آن را برای تسریع در سیاست های کلی نظام با موضوع فرزندآوری نیز گره زد. به این ترتیب تصویب تبصره‌ای در بودجه ۱۴۰۲ برای اعطای زمین به خانواده های دارای فرزندان چهارقلو یکی از این اقدامات بود که به سرعت از ابتدای سال جاری اجرایی و عملیاتی شد.

همچنین تخصیص یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به زنان و خانواده و اخذ بخشی از مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها برای رفع آسیب های اجتماعی زن و خانواده از دیگر اقدامات دولت در برنامه ۵۰۰ روزه‌اش بود. مهم ترین آن هم رشد ۵۱ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و ۲۱ درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای حوزه زنان و خانواده بود که گامی بلند برای تقویت جایگاه زنان به حساب می آید.

هدفمندسازی سلامت زنان

سلامت زنان به عنوان کانونی ترین عنصر خانواده مهم ترین دغدغه دولت سیزدهم از نخستین روزهای حضور در ساختمان پاستور بشمار می آید که متاسفانه طی دهه های اخیر به دلیل فقدان وجود آمایش مناسب مورد غفلت قرار گرفته بود.
اما طی ۲ سال گذشته با تکیه بر رصد و شناسایی متغیرهای آماری و نشانگرهای این حوزه، مسئله سلامت و تندرستی زنان بر مبنای آمایش سرزمینی وارد فضایی متفاوت شده است که اقدامات محسوسی نیز در این زمینه محقق شد که آشکارترین آن را می توان بیمه زنان باردار تا پایان شیردهی دانست.

همچنین تهیه اطلس وضعیت زنان و تنظیم اولویت های حوزه بهداشت و سلامت زنان و خانواده، مسئله یابی و آسیب شناسی نیازهای بهداشتی و سلامت زنان در ۳۱ استان، شناسایی مهم ترین اولویت ها و مسائل تندرستی زنان و دختران در حیطه های حرکتی و ورزشی و تقسیم عادلانه امکانات ورزشی میان زنان و مردان تنها گوشه ای از اقدام دولت در رفع محرومیت سلامت زنان بشمار می رود.

هفته سلامت زنان و پیگیری اولویت شناسایی سرطان زنان و درمان آن، تامین زیرساخت های لازم در راستای سلامت بانوان با بهره گیری از امکانات ورزشی با تامین اعتبار ساخت و تعمیر ورزشگاه خاص بانوان و بررسی مشکلات درمان ناباروری، بررسی کمبود مراکز درمان ناباروری در استان های کشور از جمله عملکرد دولت سیزدهم برای سلامت زنان بود.

حقوق زنان بر روی میز مجلسی ها

شاید بزرگترین دستاورد در حوزه زنان و خانواده را باید در تحقق نیازهایشان از لحاظ قانون و در متن قانون دانست. به همین منظور دولت سیزدهم در کنار اقداماتی که در حوزه اختیارات قوه مجریه قرار داشت، اصلاح و مناسب سازی حقوق بانوان را در خانه ملت برای دائمی شدن این حقوق دنبال کرد.

حمایت از زنان مددجو ستاد دیه برای تنفس یکساله بازپرداخت تسهیلات، لایحه اعطای مسکن به چهارقلوها، تدوین لایحه تکلیف اشخاص فاقد هویت و تدوین لایحه معافیت زنان سرپرست خانوار و مادران عهده دار حضانت فرزند از خدمت در خارج از محل سکونت بخشی از اصلاح و مناسب سازی لوایح و پیشنهادات قانونی در حوزه تقنینی است.

علاوه بر این تدوین لایحه گستره اختیارات حاضن، اصلاح لایحه اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال، تنظیم لایحه الحاق به سازمان زنان سازمان همکاری های اسلامی، اصلاح دستورالعمل تحویل کارنامه و پرورنده دانش‌آموزان به والدین، صدور بخشنامه معاون اول در الزام دستگاههای دولتی به هماهنگی با معاونت در انتصاب مشاوران و مصوبه اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاههای اجرایی به حوزه زنان و خانواده از اقدامات دولت سیزدهم در راستان احقاق حقوق قانونی این قشر محسوب می شود.

نگاه جدی به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

توانمندسازی و ارتقای سلامت و کیفیت بخشی به زندگی زنان سرپرست خانوار را می توان از مطالبات و دستور کار جدی دولت سیزدهم دانست. آموزش، توانمندسازی اقتصادی و اشتغال بانوان سرپرست خانوار و آسیب دیده سیاست کلی دولت در این بخش طی ۵۰۰ روز خدمت بود.

از عملکرد دولت خدمتگزار برای تحقق این سیاست می‌توان به ایجاد صندوق ضمانت در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی در دهک ۱ تا ۵ درآمدی، تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی توسعه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صدور ضمانت نامه برای زنان سرپرست خانوار جهت تسهیلات تا سقف یکهزار میلیارد ریال در حوزه اشتغال اشاره کرد.

آموزش۲ هزار و ۴۶ بانو و توانمندسازی اقتصادی ۲ هزار و ۵۵ بانوی دیگر در ۱۱ استان، تدوین طرح جامعه توانمندسازی زنان بر مبنای تکلیف برنامه ششم، ایجاد زمینه اشتغال برای بانوان بهبود یافته از اعتیاد و توان افزایی ۳۱۵ نفر از بانوان گروه هدف و در مجموع ۲۷ هزار و ۹۳۰ نفر ساعت برای اشتغالزایی از دیگر اقدامات معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور در ۲ سال خدمت خود است.

زنان ایران در عرصه بین الملل

از دیگر رویدادهای مهم در دولت سیزدهم حضور فعال زنان در حوزه منطقه ای و بین الملل محسوب می شود. انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری بین المللی با محوریت بانوان و برگزاری دوره‌های بین المللی توامند سازی راهبرد اصلی سیاست دولت برای حضور قوی بانوان ایرانی در عرصه بین المللی است.

استفاده از ظرفیت دیپلماسی زنان در تعاملات بین المللی، توسعه مناسبات بین المللی با انعقاد ۶ تفاهم‌نامه مشترک همکاری با ۶ کشور، پیگیری تصویب و اجرای طرح همکاری های مشترک از طریق وزارت امور خارجه گوشه ای از اقدامات دولت سیزدهم محسوب می شود.
همچنین برگزاری و شرکت در دوره آموزشی توانمندسازی بین المللی زنان و برگزاری دوره توانمندسازی مدیران زن را می توان دستاورد دولت در ارتقای جایگاه زنان کشور در عرصه های برون مرزی دانست.

پیگیری جوانی جمعیت از مسیر تحکیم خانواده

در نهایت باید به مهم ترین تکلیف دولت در اجرای سیاست های کلی نظام یعنی جوانی جمعیت اشاره کرد که در این زمینه نیز دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت معاونت امور بانوان و خانواده گام های جدی در این حوزه برداشت.
حمایت از تغذیه مادران در مناطق محروم، ایجاد ارتباط بین ایده های خلاق با تولیدکنندگان و مدیران صنعت لوازم کودک و فراخوان تولید خدمات و کالاهای حمایت نوزاد، کودک و مادر و تقدیر از هشت نفر از بانوان برگزیده و نوآور بخشی از گام های معاونت رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده است.

پشتیبانی از تهیه سیسمونی در مناطق محروم، پیگیری ایجاد مهدکودک در دستگاه های اجرایی، کمک بلاعوض به خانواده های نوزادان محروم برگ دیگری از کارنامه دولت سیزدهم در حوزه جوانی جمعیت است.

نمایشگاه روایت خدمت از چهارم تا هفتم شهریور از ساعت ۸ تا ۱۵ به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان مردم خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از ۳۰ غرفه و دستگاه اجرایی به معرفی دستاوردها و اقدامات دوساله خود در دولت سیزدهم پرداخته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.