کد خبر : 1979
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

پرسش‌های حقوقی بانوان / مهریه وجه نقد باشد با نرخ روز محاسبه می‌شود

پرسش‌های حقوقی بانوان / مهریه وجه نقد باشد با نرخ روز محاسبه می‌شود
در صورتی که مهریه وجه نقد باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد.؛

به گزارش شبکه خبری سیندخت، در صورتی که مهریه وجه نقد باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در این بخش به پرسش‌های حقوقی بانوان پاسخ داده می شود. سوالات خود را با ما در میان بگذارید. اجازه دهیم زندگی‌هایمان زیر سایه قانون شیرین باقی بماند.

من جهیزیه‌ای نداشتم و با وامی که اول ازدواج گرفتیم همه وسایل را تهیه کردیم. همان زمان خیاطی می‌کردم و بخش عمده‌ای از وام را پرداختم اما حالا که از همسرم در حال جدا شدن هستم می‌گوید که تو هیچ جهیزیه‌ای نداشته‌ای و سیاهه‌ای هم موجود نیست. چطور می‌توانم در دادگاه ادعایم را ثابت کنم؟

چنانچه فهرست سیاهه جهیزیه تنظیم نشده یا از بین رفته یا مفقود شده باشد، زوجه می‌تواند ضمن ارائه فاکتور وسایل یا در فرض سؤال، در صورت وجود رسیدهای پرداخت یا استشهادیه شهود، مالکیت خود را ثابت و با رأی دادگاه اقدام کند.

 

حکم رشد را می‌شود در تقسیم ارث و میراث هم گرفت یا صرفا برای ازدواج مهم است؟

با توجه به اینکه صرف رسیدن به سن بلوغ، وجود اهلیت و توانایی را برای امور مالی فرد ثابت نمی‌کند، صغیر برای تصرف در امور مالی خود علاوه بر بلوغ به رشد نیز نیاز دارد (برای تصرف در امور غیرمالی نیازی به اثبات رشد نخواهد داشت). در واقع، رشد به معنای این است که شخص توانایی استفاده و اداره اموال خود را به نحو عقلانی داشته باشد و از اموال خود به طرز صحیحی بهره‌برداری کند .

در قوانین، سنی به نام سن رشد وجود ندارد ولی با توجه به رویه عملی موجود، سن رشد ۱۸ سال است و افراد بالغ کوچک‌تر از ۱۸ سال برای تصرف در امور مالی خود باید این دادخواست را ارائه دهند. بنابراین حکم رشد تنها در موارد مطرح‌شده در سؤال نیست و در امور دیگر مانند دریافت دیه، دریافت وام و انحصار وراثت نیز ضرورت دارد.

آیا پزشکی قانونی در صورت شهادت همسایه‌ها در دعوای خانوادگی به عکس‌هایی هم که از ضرب و شتم وارد شده است اهمیت می‌دهد و می‌توان از آن‌ها در دادگاه استفاده کرد؟

وظیفه پزشکی قانونی معاینه افرادی است که مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند و در محل پزشکی قانونی حضور می‌یابند. نمی‌توان فقط با وجود تصاویر درخواستی، نظریه پزشکی قانونی داد. البته در صورتی که تصاویر کاملا به ‌وضوح و مشخصا مربوط به شخص خاصی باشد، در جلسه دادگاه می‌توان به آن تصاویر هم اشاره کرد، اما پزشکی قانونی بر اساس تصاویر نظریه‌ای نخواهد داد.

در صورتی که مهریه به صورت وجه نقد تعریف شده باشد، با توجه به تورم چگونه می‌توان آن را حساب کرد؟

در صورتی که مهریه وجه نقد باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.